Om Michel de Montaignes essäer

Det kanske inte direkt är ett sätt att locka läsare, skriva om intellektuella skolgrejor som ingen orkar bry sig om men jag har ju bara fyra, trogna och snälla små läsare och ni håller er kvar annars attans! Inte för att skrämma er eller så. Men utan er har jag ingen blogg och en blogg är det roligaste jag har haft på länge:) Stanna hos miiiiiig!

Hursomhaver, som överskriften avslöjar har jag alltså, under tvång, läst ett stycke ur Montaignes essäer. Jag har läst alla bra böcker jag någonsin läst under tvång. Under tvång arbetar jag som bäst. Sist jag läste en bok helt frivilligt var på väg till Italien 2006 och det var Harry Potter. Om jag bara fick frivilig-läsa skulle jag säkert aldrig läsa och därmed aldrig lära mig ett skvatt. Snälla tvinga mig att läsa lite böcker när jag slutat skolan. Snällaaaa! Och helst en liten inlämningsuppgift på det.

"Om kannibaler" hette just det stycke ur Montaignes essäer som jag läste denna morgon. Det behandlade ämnet människan och dess sätt att ständigt sätta sig över andra människor. Om längtan tillbaks till ursprunget. Och om storheten i denna närhet till naturen som västerlandets moderna civilisationer inte längre besitter. Montaigne tror inte på kolonisationer eller slavhandel. Montaigne tror på rättvisa och hopp åt alla. Tjusigt va?

Jag har även lämnat in en uppgift
om boktryckarkonsten men den var inte alls lika intressant. Alla vet att det var bra. Alla vet att kunskap spreds. Att kyrkan fick makt. Jag undrar hur det hade sett ut idag, om boktryckarkonsten inte uppfunnits? Om alla bar omkring på stora guldkantade rullar och samtalade med varandra om de stora tänkarna Platon, Aristoteles, Polybios, Plotinus, Epikuros, Machiavelli... världen hade nog inte sett så trevlig ut. Vi hade inte haft några kylskåp. Eller tvapparater. Eller Japan. Tack, Gutenberg.
Men håll med om att det hade varit sååååå mysigt?

Kommentarer
Postat av: Lisa

din blogg är den bästa blogg jag upptäckt på länge :) och den hade ju troligtvis inte funnits utan tryckkonsten, tack gutenberg!

2009-03-07 @ 08:50:29
URL: http://homsan.blogg.se/
Postat av: Linnea L

Jag stannar, oroa dig inte :)

2009-03-07 @ 11:17:31
Postat av: Elin

haha tacktack, och wiii bra:D

2009-03-07 @ 11:43:59
URL: http://ellepop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0