På min högra axel.

Här sitter jag. I köket. Vädret är grått och trist men enligt termometern är det varmt.
Snart ska jag steka pannkakor. Sista lunchen jag lagar till pappa.

Daniel är ute på turné. Cardiff, London, Leeds.
Så första natten i Edinburgh får jag sova själv.
Gå till jobbet som vem som helst.

Och så måste jag packa. Komma ihåg allt som ska packas.
Osthyvel.
ipodsladd.
Hårspray.
Sånt.

Försvinn dumma ångest, kom friheeeet!
(Ingen frihet utan ångest hör jag Lisa tänka nu.)
Eller så är det jag som gör det.
Eller så är det min inneboende Sartre.
Han som sitter på min vänstra axel.
Han delar den med teckenguden, trots att de tjafsar ibland.
De förstår varandra.
Förstår det där med ångest.

Nu blir det pannkakor.


Kommentarer
Postat av: Isabel

Hej!

Tack för din kommentar. Det var ganska obehagligt så jag är glad att det är över i alla fall. Hoppas också att jag blir bra snart. Börjar se ut som jag får göra omtenta på sista tentan. :S Men det löser sig. Det känns tråkigt att du ska åka iväg igen men jag hoppas verkligen att du får kul och kommer att trivas med ditt nya jobb! Lycka till! :D

2009-06-02 @ 19:45:59
URL: http://isabelr.blogg.se/
Postat av: Linnea

Men Elin du är ju fri, om att kunna göra precis vad som helst som flyger i en är frihet måste man leva helt utan vänner, pojkvän eller familj. Eller hur definierar du fri? Det är väl ingen som säger åt dig vad du måste göra...

2009-06-03 @ 00:43:29
URL: http://barbalin.blogg.se/
Postat av: Elin

Jo men det är svårt att känna sig fri. Känner mig liksom fast på olika platser, och lämnar jag någon av dem känner jag mig liksom inte riktigt hel sen. Saknar hit och dit.

2009-06-03 @ 10:42:43
URL: http://ellepop.blogg.se/
Postat av: Lisa

ooo alltid trevligt med en diskussion om frihet! visst är det jag och sartre och alla andra som sitter och säger frihet och ångest hör ihop. frihet är komplicerat. tvivlar dock på att den alltid är eftersträvansvärd. är inte det poängen med att förneka den? det är lättare att göra saker för att man är tvungen än för att man faktiskt valt dem... för det man valt att göra måste man ta ansvar för. tada: ångest! fast jag ser framför mig en dröm om att det kunde avra tvärtom, lättast att göra det man själv valt, ta på sig ansvaret och acceptera ångesten. det är nog mer styrka i det. vet just inte så noga det där med om man inte kan vara fri med vänner, pojkvän eller familj. kanske ligger något i det också. freedom's just another word for nothing left to loose. det kan vi prata om i dublin. kram på dig, lycklig resa!

2009-06-04 @ 14:50:10
URL: http://homsan.blogg.se/
Postat av: Elin

jag tror att frihet alltid är eftersträvansvärt, men sen kan man ju göra lite vad man vill med den. Sen kan man definiera frihet lite olika men liksom att KUNNA om man VILL liksom.

Och frihet måste man ha. Så är det ju. Sen kan jag hålla med om att man behöver något slags tvång, men samtidigt har man då friheten att välja bort tvånget. Ju.

Ja vi får prata om saken i Dublin:) Myys!

Ock tack!

2009-06-04 @ 20:57:33
URL: http://ellepop.blogg.se/
Postat av: Lisa

nej, tror inte man behöver tvång, tror att man vill ha det för att det är lättare då.

precis. grunden måste vara det där att kunna göra det man vill göra. och man måste ju veta vad man vill göra för att kunna göra det. annars då? om man inte vet, var får man friheten ifrån då? brev på väg. dock inga tankar om frihet i det. tror jag.

2009-06-06 @ 16:00:15
URL: http://homsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0