Om passionen enligt stoikerna

(ca 200-talet f.Kr.) Förnuftets främste fiende är passionen, pathos. Den skall tillintetgöras vilken form den än tar sig. Kärlek, vrede, sorg, glädje. Det finns en oförutsägbar dimension som gör den farlig. Den får oss att handla oförnuftigt, mot våra sanna intressen. Den har också en tendens att expandera tills den helt bemäktigat sig vår person. Den omöjliggör den existentiella frihet människan behöver för att kunna utveckla sin personlighet samt förmågan att planera och strukturera livet. Identiteten hos den drabbade tunnas ut, personligheten förflyktigas. KAOS HOTAR.

Personligen föredrar jag hellre epikurismen.



Kommentarer
Postat av: Isabell

du går ut hårt alltså. i fortsättningen kommer jag inte nöja mig med bara ett inlägg per dag från din sida ;D

2009-02-02 @ 09:32:49
URL: http://janovesjakalen.blogg.se/js
Postat av: Linnea

Känner mig träffad.

2009-02-02 @ 11:39:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0