Om japanernas solgud

Hejhopp!
Jag sitter i soffan och är en potatis.
Har lagat mat till pappa, lagat mat till mig, haft lektion, varit hos mormor.
Och hörrni.
I DAG ÄR DET VÅR.
När jag kom ut kände jag bara, ÅH. Jag tror att jag haft en släng av  vinterdeppighet i sisådär ett halvår som allra minst. För när jag öppnade dörren och gick UT blev jag gladare än jag varit på flera månader.
Tack solgud.
Tack Amaterasu.
Som är solgud i den japanska religionen shinto.
Visste ni inte det?
Det hade jag en redovisning om på en religionslektion med Leif för ett par år sen. Såhär är det. Amaterasu föddes ur guden Izanagis vänstra öga. Sen blev hon ovän med sin bror, Susano, och gömde sig av den anledningen i en grotta. Världen blev kolsvart och de andra gudarna fick samarbeta för att locka ut henne ur grottan. De sade till henne att de hittat en ännu vackrare solgud, nämligen hennes spegelbild.. denna spegel som gudarna höll framför Amaterasu vallfärdar en himla massa japaner till, ca 10 miljoner årligen.
Nu vet ni!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0