Det fina med att inte ha koll

Låt den rätte komma in gör succé här borta på kontinenten!
Då känner jag mig lite stolt att jag är svensk..
men samtidigt älskar jag att vara en världsmedborgare! Jag tycker inte om att vara turist. Tycker inte om när folk kollar snett på mig när jag går med min kamera.. jag låter Daniel sköta snacket när vi är någonstans eller handlar eller så, för då har de ingen anledning att tro att jag är turist. Hah! Då kan jag lika gärna vara skotte. Eller åtminstone britt. (Varför man nu skulle vilja låtsas vara det?)

Fast ibland vill jag att alla ska veta att jag är svensk. För att Sverige är så mysigt och gör bra filmer och världens godaste lösgodis och knäckebröd och fil och vi har midnattssol och norrsken, precis som i böckerna.

Så jag är lite kluven här.

Men det är det som är det fina med att åka runt - man kan liksom höra till vart man än är! Men så börjar man sakna stället man inte är på för tillfället. Jag saknar York. För York var mitt första hem som ensam, liksom. Jag flyttade hemifrån till York.. och så saknar jag hemma. För hemma är alltid hemma.

MENMEN.

Nu har vi kollat på Kirsties homemade home (jag vill också göra allt själv när jag flyttar till hus!) och Garden nånting. En familj som ärvt ett slott i Cornwall efter att en enstöringsänka dött. Shit happens kan man säga.

Nu ska jag kolla mer tv och ni ska scrolla till föregående inlägg och svara på mitt fina formulär.

Ni är bäst!

Krams

HÖRRNI! Förresten, är sakna och längta samma sak? Förklara nån tack

Kommentarer
Postat av: Isabell

snygg design! nej, sakna och längta är inte synonymer. De har viss likhet i betydelse och hör till samma ordgrupp men kan inte användas på samma sätt.

2009-04-21 @ 08:19:06
URL: http://janovesjakalen.blogg.se/js
Postat av: Lisa

så lätt att enkelt bara säga att de inte är samma sak, men så svårt att sedan förklara vad som skiljer dem åt. för mig är längta ett mer positivt ord än sakna. däremot tycker jag att saknad är en vackrare känsla än längtan. att sakna en annan människa är en helt annan känsla än att längta efter en annan människa. sakna är som att något tagits bort. att längta är väl mer som att vilja att något ska tillföras. om du förstår min poäng?

2009-04-21 @ 17:02:31
URL: http://homsan.blogg.se/
Postat av: Isabell

rent grammatiskt går de inte att använda på samma sätt "jag saknar tills imorgon" och "jag längtar att bo i .. " går inte. Man saknar något man har haft/upplevt/hänt och längtar efter något man ska få/ hända?

2009-04-21 @ 20:25:39
Postat av: Elin

Tack för två bra svar! Låter vettigt på alla vis.

2009-04-21 @ 21:10:57
URL: http://ellepop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0